Η Αντιγόνη του Σοφοκλή είναι ένα από τα
πιο δημοφιλή έργα του παγκόσμιου δραματολογίου. Έγινε αντικείμενο σχολιασμού
από διάφορους στοχαστές, ανάμεσα στους
οποίους ο Percy Shelley, o Soren Kierkegaard, o Hugo von Hofmannsthal. O Gerog Wilhelm Friedrich Hegel το έθεσε στο
κέντρο της αισθητικής του θεωρίας. Μουσικοί, όπως ο Felix Mendelssohn και ο Karl Orff, εμπνεύστηκαν απ’ αυτό. Στο θέατρο
ανέβηκε από μεγάλους σκηνοθέτες, όπως ο Konstantin Stanislavsky και ο Max Reinhardt.
Διασκευάστηκε από διάσημους θεατρικούς συγγραφείς, όπως ο Bertolt Brecht, ή αποτέλεσε
τη βάση για τη δημιουργία νέων έργων, όπως η Αντιγόνη του Jean Anouilh. Εκείνο που
είλκυσε κυρίως την προσοχή και το ενδιαφέρον του κοινού και των δημιουργών
υπήρξε η αντίθεση και η διαμάχη ανάμεσα στην ανίσχυρη Αντιγόνη και στον
παντοδύναμο Κρέοντα.
Jean-Joseph
Benjamin-Constant
Antigone au chevet du
Polynice (1868)
Τουλούζη, Musée des Augustins |
Παρόλο που οι
αναφορές και οι μιμήσεις στο έργο ενδιαφέρονται περισσότερο να αναδείξουν
ιδιοσυγκρασίες και λιγότερο μια διαυγή ηθική, είναι σημαντικό να ξέρουμε ότι η
διαμάχη μεταξύ των δύο βασικών προσώπων, του Κρέοντα και της Αντιγόνης,
ερμηνεύτηκε κατά περίπτωση ως αντίθεση:
- Οικογενειακού-κρατικού
δικαίου (Hegel),
- Ανθρώπινου-θεϊκού
δικαίου,
- Οικογενειακής-δημόσιας
θρησκείας (Jean-Pierre Vernant),
- Φυσικού-θετού
δικαίου,
- Ατόμου-κρατικής
εξουσίας (Albin Lesky).
Πηγή για την εικόνα:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου