Το
1913 είναι μια σημαντική χρονιά για την τέχνη.
Είναι
η χρονιά κατά την οποία ο Marcel
Proust αρχίζει
να εκδίδει το μνημειώδες έργο του που τιτλοφορείται À la recherche du
temps
perdu
(Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο), ενώ ο Marcel Duchamp εφαρμόζει σε ένα σκαμνί έναν
τροχό ποδηλάτου, ονομάζει το έργο Roue
de
bicyclette (Τροχός
ποδηλάτου) και προκαλεί το κοινό να αναρωτηθεί: είναι αυτό τέχνη; Ο Guillaume Apollinaire εκδίδει
το δοκίμιό του Les
peintres
cubists
(Οι κυβιστές ζωγράφοι) και στη Ρωσία ο Sergei Pavlovich Diaghilev χορογραφεί
για τα ρωσικά μπαλέτα το έργο του Igor
Stravinsky The Rite of Spring (Η ιεροτελεστία της άνοιξης).
Την
ίδια χρονιά, από τις 17 Φεβρουαρίου έως τις
15 Μαρτίου 1913, στον αριθμό 68 της Lexington Avenue στη Νέα Υόρκη, από την
Εταιρεία Αμερικανών Ζωγράφων και Γλυπτών οργανώνεται η Διεθνής Έκθεση Μοντέρνας
Τέχνης, γνωστή και ως Armory
Show, επειδή ως χώρος για
την έκθεση χρησιμοποιήθηκε η αποθήκη εφοδιασμού του 69ου συντάγματος
πεζικού.
Σε
αυτήν την έκθεση, το κοινό, εκτός από τα έργα των Αμερικανών
καλλιτεχνών, έχει τη δυνατότητα να θαυμάσει και έργα της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας.
Δύο από τους οργανωτές, ο Arthur
B. Davies και ο Walter Kuhn, ταξιδεύουν στην Ευρώπη συγκεντρώνοντας έργα
αντιπροσωπευτικά όλων των πρωτοποριακών τάσεων. 1300 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και
διακοσμητικής τέχνης εκτίθενται συνολικά, περισσότερων από 300 Ευρωπαίους και
Αμερικανούς καλλιτέχνες.
Στόχος
της έκθεσης είναι να παρουσιάσει την εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης από τον Γάλλο
ζωγράφο του 19ου αιώνα Jean-August Ingres, στους Paul Cézanne, Paul Gauguin, Vincent Van Gogh, μέχρι τους σύγχρονους Pablo Picasso, Georges Braque, Henri Matisse, Wassily Kandinski και Marcel Duchamp. Λείπει ο ιταλικός
φουτουρισμός, καθώς οι Ιταλοί αρνήθηκαν να δανείσουν τα έργα τους για την έκθεση. Οι
Αμερικανοί καλλιτέχνες αντιπροσωπεύονται, μεταξύ άλλων, από τον Childe Hassam, τον John Sloan και
τον Joseph
Stella.
Το
αποτέλεσμα είναι εξόχως ενδιαφέρον και οπωσδήποτε πολύ μακριά από την
ακαδημαϊκή αισθητική του παρελθόντος. Άρθρα και κριτικές εμφανίζονται στον τύπο
κατηγορώντας τους οργανωτές και τους καλλιτέχνες για αγυρτεία, παραφροσύνη,
ανηθικότητα και αναρχία.
Και
όμως… Παρά τις κριτικές, αυτό το πρώτο Armory
Show είχε
τεράστια επιτυχία και είναι η επιτυχία του που άλλαξε ριζικά την αμερικανική αγορά της
τέχνης και υπήρξε ο καταλύτης και η αφετηρία της εποχής του μοντερνισμού στην
Αμερική.
Πηγές
για τις εικόνες:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου