Το παλιότερο όνομα του Palazzo Vecchio στη Φλωρεντία ήταν Palazzo della Signoria, επειδή εκεί
συνεδρίαζε η Signoria,
δηλαδή η κυβερνώσα Γερουσία της πόλης. Σε αυτό το μεγαλοπρεπέστατο κτήριο, το
χολ, η μεγαλύτερη και πλουσιότερα διακοσμημένη αίθουσα, ονομάζεται Salone dei Cinquecento. Το μήκος της είναι
52 μέτρα και το πλάτος της 23.
Το 1504 η φλωρεντινή Γερουσία ανέθεσε στους δύο μεγαλύτερους
τεχνίτες της εποχής, στον Leonardo da Vinci και στον Michelangelo,
να διακοσμήσουν αυτήν την αίθουσα. Ο ανατολικός τοίχος κρατήθηκε για τον da Vinci και ο απέναντί του για
τον Michelangelo.
Οι δύο καλλιτέχνες ήσαν ορκισμένοι αντίπαλοι. Πολύ
διαφορετικοί χαρακτήρες, αυτοί οι χαρισματικοί άνθρωποι δεν μπόρεσαν ποτέ να
συμπαθήσουν ο ένας τον άλλον. Μάλιστα, ο πιο παθιασμένος από τους δύο, ο Michelangelo, φανέρωνε την
αποστροφή του για τον Leonardo
ακόμα και δημόσια. Αυτή η διπλή παραγγελία έγινε τρόπον τινα η «μητέρα των
μαχών» μεταξύ των δύο ανταγωνιστών.
Ο da Vinci άρχισε να ζωγραφίζει τη Μάχη
του Anghiari, ενώ ο Michelangelo τη Μάχη της Cascina. Ποια από τις δύο θα ήταν η
καλύτερη; Η πόλη χωρίστηκε σε δύο στρατόπεδα. Οι διαφωνίες μαίνονταν.
Ο da Vinci επιχειρούσε να αποδώσει την τραχύτητα της μάχης, ζωγραφίζοντας πολεμιστές πάνω σε άλογα πολέμου να παλεύουν με τρόπαιο τη σημαία.
Αντίγραφο από τη
Μάχη του Anghiari του Leonardo da Vinci, ζωγραφισμένο το 1603 από τον Peter Paul Rubens Παρίσι, Musée du Louvre |
Ο Michelangelo ζωγραφίζει γυμνούς άντρες που κάνουν μπάνιο στον Άρνο πριν από τη σύγκρουση. Η ένταση της σκηνής, εντελώς καινούρια στην αναγεννησιακή τέχνη, αποτελεί πραγματική αισθητική επανάσταση.
Αντίγραφο από τη
Μάχη της Cascina του Michelangelo, ζωγραφισμένο το 1542 από μαθητή του Νόρφολκ, Holkham Hall |
Όμως, από μια ειρωνεία της τύχης, κανείς τους δύο δεν
στέφτηκε νικητής.
Η νωπογραφία του da Vinci καταστράφηκε από λάθος του δημιουργού του. Προσπαθώντας να
επιταχύνει τη διαδικασία της ξήρανσης, χρησιμοποίησε πειραματικά ένα νέο
βερνίκι που κατέστρεψε τον πίνακα. Ο Michelangelo δεν προχώρησε ποτέ πέρα από μερικά προσχέδια, αφού
προσκλήθηκε επειγόντως από τον Πάπα για δουλειά στη Ρώμη.
Για περίπου μια δεκαετία τα δύο μισοτελειωμένα έργα
συνέχιζαν να διακοσμούν την αίθουσα. Στις ταραχές του 1512, ο Bartolommeo Bandinelli, από τη ζήλεια του
για τον πολύ ανώτερό του συνάδελφο, κομμάτιασε τα προσχέδια του Michelangelo.
Το 2012 μια ομάδα ερευνητών ανακοίνωσαν ότι το έργο του da Vinci είχε
διασωθεί κρυμμένο σε μια κοιλότητα, πίσω από έναν ψευδότοιχο που έχτισε για να
το προστατεύσει ο Giorgio Vasari.
Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν έχει αποκαλυφθεί.
Πηγές για τις εικόνες:
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Cascina_(Michelangelo)#/media/File:Battagliadicascina.jpg
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου