Η
ωραιότατη κόκκινη φορεσιά, την
οποία έλαβε ως δώρο, στα
τέλη του 1768, ο
Γάλλος φιλόσοφος Denis Diderot από
τους στενούς του φίλους Jacques-Henri Meister,
Ferdinando Galiani, Étienne Nöel Damilaville, βαρόνο d’ Holbach, Louis
Guillaume Lemonnier, αββά Guillaume-Thomas Raynal, Andre Le
Breton και Mme Marie-Térèse Geoffrin και
η οποία τόσο πολύ τον χαροποίησε, είχε
ένα εντελώς απροσδόκητο αποτέλεσμα: ό,τι ως τότε είχε άρχισε πια να φαντάζει μπροστά της άκομψο και αταίριαστο. Έτσι, αντικατέστησε την παλιά του καρέκλα με μια θαυμάσια
πολυθρόνα ντουμπλαρισμένη με μαροκινό ύφασμα, το παλιό του γραφείο με ένα νέο
πολύ πιο μοντέρνο. Βεβαίως, δεν σταμάτησε εκεί: όλα έπρεπε να προσαρμοστούν στη
λαμπρότητα και στην πολυτέλεια του νέου του αποκτήματος. Ο Diderot κυριολεκτικά
υποδουλώθηκε από την όμορφη φορεσιά και από την ανάγκη όλα να είναι εξίσου
μεγαλοπρεπή, μέχρι που στο τέλος βυθίστηκε στα χρέη. Αυτή του την περιπέτεια ο
Diderot την κατέγραψε σε ένα δοκίμιο με τίτλο Regrets sur ma vieille robe de
chambre, που εκδόθηκε αυτοτελώς το 1772. Ο υπότιτλος του έργου, ευφυής, Avis à ceux qui ont plus de goût que de fortune.
Dimitri Levitzky, Portrait
of Denis Diderot (1773)
Γενεύη, Musée d’
Art et d’ Histoire |
Το 1988, ο Καναδός ανθρωπολόγος Grant David McCracken έδωσε
για πρώτη φορά το όνομα Diderot Effect στο κοινωνικό φαινόμενο το οποίο
περιγράφει μοντέλα κατανάλωσης και το οποίο στηρίζεται σε δύο αρχές: α) ο
καταναλωτής αγοράζει προϊόντα που θεωρεί ότι συνδέονται με την ταυτότητα του
και β) η αγορά ενός προϊόντος που δεν έχει αυτό το χαρακτηριστικό ενεργοποιεί
μια διαδικασία σπειροειδούς κατανάλωσης (process of spiraling consumption). Πιο
απλά, αν το νέο μου πουλόβερ δεν ταιριάζει με τη φούστα που ήδη έχω, είμαι
υποχρεωμένη να αγοράσω μια καινούρια φούστα. Γι’ αυτό η αγορά, που μυρίζεται
τις ανάγκες και δημιουργεί «ήθος», πουλάει τα πάντα σεταρισμένα.
Φαίνεται, λοιπόν, πως, παρόλο που γκρινιάζουμε και
διαμαρτυρόμαστε κατά της υλιστικής κοινωνίας την οποία δημιουργήσαμε, εν τέλει
τα πράγματα που κατέχουμε αποτελούν κρίσιμο στοιχείο της ταυτότητάς μας. Ρούχα,
έπιπλα και μικρο-gadgets μας προσδιορίζουν. Και, μέσα σε έναν απειλητικά
χαοτικό και θραυσματικό κόσμο, όπου νιώθουμε ότι και η ταυτότητά μας σπάει και
κομματιάζεται, προσπαθούμε όλα τα αντικείμενα που μας περιτριγυρίζουν να έχουν
ενότητα (ακόμα και εις βάρος της οικονομικής μας ευημερίας), ελπίζοντας ότι
έτσι θα αποκτήσουμε κι εμείς οι ίδιοι ενιαία ταυτότητα.
Πηγές
για τις εικόνες:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου